Personalhuset
Etter en lang periode med hjemmekontor begynner vi nå å se lyset i enden av tunnelen. Stadig flere selskaper låser opp kontordøren og ønsker sine ansatte velkommen tilbake på arbeidsplassen. Men hvordan kan man som leder hjelpe de ansatte med å håndtere denne brå overgangen tilbake til normalen? Svaret kan være «reboarding».
Hva er reboarding?
Når man ansetter en ny person, er det en rekke tiltak man tar for å ønske personen velkommen og for å hjelpe hun med å raskt tilpasse seg jobben. Man viser den nyansatte rundt på kontoret, forteller om selskapets kultur og målsetninger, og ikke minst informerer om arbeidsoppgaver og forventninger.
En slik onboardingsprosess er de aller fleste godt kjent med. Men hva gjør man med de ansatte som møter opp på kontoret igjen etter et lengre fravær? De du kun har sett gjennom en PC-skjerm de siste 18 månedene? Du kan ikke onboarde de samme personene to ganger, men du kan reboarde de! Reboarding står for re-onboarding, og er alle aktivitetene og tiltakene man gjør for å sørge for de ansatte kan raskest mulig komme tilbake den vanlige arbeidstilværelsen.
Hvorfor bør man reboarde?
Reboarding og onboarding er naturlig nok to ulike prosesser. Det er lite vits i å bruke tid på å introdusere ansatte som har jobbet i et selskap i mange år om bedriftens historie og kjerneverdier verdier, eller å vise de hvor toalettet ligger. Men hva med det som faktisk har endret seg? Selskapet ditt har kanskje ansatt nye personer eller landet nye kunder som man ennå ikke har møtt fysisk. Kanskje virksomheten har tatt nye strategiske valg som gjør at de ansatte trenger en oppdatering på hvilken rolle de vil spille fremover. Enten det er nye arbeidsoppgaver eller retningslinjer som har dukket opp, er det svært lurt å sette av tid til å innføre disse til dine ansatte før arbeidet virkelig starter.
Hvordan kan du skape en mykere overgang til kontoret?
Reboarding bidrar også til å skape en mykere overgang til jobbhverdagen. De fleste som har jobbet hjemmefra det siste halvannet året har nok merket at det sosiale miljøet har manglet. Ved å reboarde dine ansatte kan man sørge for å gjenopprette det sosiale samholdet mellom kollegaer og dermed bidra til å skape et enda bedre og tettere arbeidsmiljø. Dette er i tillegg en gyllen anledning å styrke de ansattes tilknytning til hverandre og selskapets kultur og verdier. På denne måten vil de få en bedre forståelse av deres rolle i selskapet og ikke minst hvordan de kan bidra til selskapets videre vekst.
Øk selskapets produktivitet
Reboarding er også nyttig å øke selskapets produktivitet. Ved å ta seg tid til å sette seg ned med de ansatte kan man som leder forklare hva som forventes både av de som individer og som en del av et team. En slik prosess gir også anledning for de ansatte å få svar på spørsmål de brenner inne med og dermed unngå misforståelser som kan oppstå grunnet endringer selskapet ditt har gått gjennom de siste månedene. Med reboarding sparer du både din og de ansattes tid og sørger for at alle er fullstendig à jour før jobbhøsten starter og arbeidshverdagen endelig vender tilbake til det normale.
Slik lykkes du med reboardingen:
- Informer dine ansatte om viktige endringer i selskapet. Bruk gjerne en digital plattform til dette til å publisere viktig informasjon.
- Sett fokus på det sosiale og oppforde til sosiale samlinger blant de ansatte.
- Hør med de ansatte om hvordan selskapet kan gjøre overgangen til kontoret på en mest mulig behagelig måte.
- Sett av tid til å svare på spørsmål de ansatte brenner inne med.
Fortsatt på hjemmekontor? Sjekk ut våre fem tips for å bli mer effektiv når du jobber hjemmefra her