Rekruttering

Hvorfor bruke digital markedsføring for å tiltrekke kandidater?

av Lars-Fredrik Aronsen - 14. november 2021

Kategorier

Tilbake
Lars-Fredrik Aronsen

Digital kommunikasjonsrådgiver

Med et stillingsmarked som skriker etter søkere, holder det ikke lenger å legge ut en enkel stillingsutlysning for å finne drømmekandidaten. For å unngå at annonsen din havner på fjerde side på Finn.no må du annonsere på flere flater. Digital markedsføring har nå blitt et nødvendig verktøy for å tiltrekke og rekruttere både aktive og passive jobbsøkere.  


Organisk publisering versus betalt annonsering

For å forstå fordelene med digital markedsføring i en rekrutteringsprosess må man vite forskjellen mellom organisk publisering og betalt annonsering. Førstnevnte kan kort og godt beskrives som gratis markedsføring. Et godt eksempel på organisk publisering er deling av en stillingsutlysning på Facebook eller LinkedIn. Med slik gratis deling av innlegg når man kun ut til de som følger bedriften din på SoMe.

Motstykket til organisk publisering er betalt annonsering. Ved å legge penger bak stillingsannonsene dine kan du nå et enda større publikum. Med betalt markedsføring når man ikke bare ut til selskapets følgere på sosiale medier, men også til de som ikke engang kjenner til selskapet.

Tiltrekk deg de riktige kandidatene gjennom målrettet og effektiv annonsering

Den store fordelen med betalt annonsering er nemlig at man kan spre budskapet sitt til et målrettet publikum. Målgruppen kan justeres ut ifra geografisk område, stillingstittel, utdanningsnivå og arbeidserfaring.. På denne måten kan man sørge for at stillingsutlysningen blir sett av de mest relevante kandidatene.
 

Selv om organisk publisering kan anses som en rimeligere og snevrere form for annonsering, må man ikke velge det ene over det andre. Det mest effektive er å både betale for annonseringen og samtidig dele stillingsutlysningen på sosiale medier. På denne måten når man ut til både de som kjenner selskapet og den håndplukkede målgruppen. Gjennom organisk publisering kan også ansatte i selskapet dele stillingsutlysningen videre og på denne måten nå ut til potensielle søkere i sitt nettverk. På mange måter kan man se på betalt annonsering som et supplement til organisk deling. Og i dagens pressede arbeidsmarked er dette supplementet svært viktig for å nå ut til søkerne.

Nå ut til passive jobbsøkerne med videoannonsering

Det er ikke nødvendigvis slik at drømmekandidaten aktivt ser etter ny jobb. For å fange oppmerksomheten til disse passive arbeidssøkerne kan det derfor være lurt å gjøre seg ekstra flid i annonseringen. Video er et svært effektivt verktøy for å nå disse personene. Dette understøttes også av statistikk. Ifølge en undersøkelse fra Small Business Trends deles videoer på sosiale medier opptil 1200% hyppigere enn tilsvarende tekst og bilder. I tillegg mener 90% av dagens forbrukere at SoMe-videoer hjelper de å ta avgjørelser. Stillingsvideoer har altså potensial til å trigge både passive og aktive jobbsøkere. De mest effektive stillingsvideoene er de som er skreddersydd til den ledige stillingen og som engasjerer og øker søkernes nysgjerrighet. Det aller viktigste er at videoen gir tilstrekkelig informasjon om stillingen og at den skaper et blikkfang som driver relevant trafikk inn til stillingsutlysningen.

 




Få god spredning med nettavisannonsering

Man kan også nå ut til passive jobbsøkere ved å markedsføre på populære nettsider. Med nettavisbannere kan man annonsere den ledige stillingen i både nasjonale og lokale nettaviser. Annonsen er ikke begrenset til en spesifikk målgruppe, men kan vises til alle som leser nettavisen i en gitt periode. Nettavisbannere er dermed svært effektive for å få god spredning på stillingsannonsen.

Vår erfaring og data viser at god synlighet på FINN.no, målrettet distribusjon i lokale- og nasjonale nettaviser som VG og Dagbladet, kombinert med målrettet annonsering på sosiale medier skaper den beste effekten for kundene våre. Men uavhengig om man markedsfører stillingen gjennom video, nettannonser eller begge deler, vil man gjennom disse plattformene nå ut til både aktive og passive jobbsøkere. Gjør man dette er sjansen adskillig større for å finne den rette personen for jobben.

Få bedre kandidattilfang ved å styrke ditt employer brand
Markedsføring av en stillingsutlysning promoterer ikke bare den ledige stillingen, men styrker også bedriftens varemerke. Ved å være mer synlig på nett og sosiale medier kan selskapet ditt blir en mer attraktiv og velkjent arbeidsplass, noe som gjør det mye lettere å tiltrekke og rekruttere de riktige talentene.

Med fremveksten av sosiale og digitale medier har det blitt ekstra viktig for bedrifter å ha et sterkt employer brand. 

Vil du lære mer om employer branding og hvorfor dette er viktig for din bedrift? Klikk her!

Hold deg oppdatert